Trening umiejętności społecznych

Rybnik, Racibórz

Trening Umiejętności Społecznych (TUS) to forma terapii realizowana w grupie rówieśniczej. Dzieci, uczą się jak budować satysfakcjonujące relacje z innymi, jakie zachowania są społecznie akceptowalne, a jakie nie, jakich granic nie należy przekraczać, uczą się odczytywać i nazywać emocje, gesty i mowę ciała.

Umiejętności te ćwiczone są podczas zabaw i gier, a przede wszystkim dzięki tworzeniu przez terapeutów sytuacji społecznych umożliwiających przełamania błędnych schematów i sposobów reagowania.

W Treningu Umiejętności Społecznych pomagamy w takich problemach jak:

  • w problemach kontroli emocji i zachowań , zmiana zachowań niepożądanych na akceptowane w społeczeństwie,
  • trudnościach z koncentracją, pamięcią i uczeniem się, dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią,
  • ADHD, ADD, zespołem Aspergera,
  • trudnościach w budowaniu satysfakcjonujących relacji społecznych, nieśmiałość, wycofanie , lęk przed rówieśnikami , dorosłymi,
  • kłopoty i zaburzenia psychosomatyczne i nerwicowe

Podczas zajęć Treningu Umiejetności Społecznych nauczymy się również wyrażać różnego typu emocje w sposób, który jest bezpieczny, niekrzywdzący dla dziecka i jego otoczenia.  Jednym z bardzo ważnych aspektów naszego funkcjonowania w społeczeństwie jest stawianie granic oraz przestrzeganie granic drugiego człowieka, co również zostanie poruszone w trakcie Treningu Umiejętności Społecznych.

Bardzo ważną umiejętnością jest reagowanie na agresję innych wobec nas oraz na ich zaczepki w taki sposób, aby nie potęgować negatywnego zachowania, z czym  bardzo duża część społeczeństwa ma problem. Podobnie jeśli chodzi o asertywność, zdarza się, że zachowania asertywne nie zawsze są postrzegane przychylnym okiem przez osoby z naszego otoczenia. Dlatego też bardzo ważne jest uświadomienie dzieciom, że mają całkowite prawo, aby zachowywać się w taki właśnie sposób, jeżeli nie mają na daną czynność ochoty.

W naszym życiu zdarzają się sytuacje kiedy potrzebujemy pomocy innych ludzi, ponieważ nikt z nas nie jest całkowicie samowystarczalny. W związku z tym poruszymy temat proszenia innych o pomoc. Ułatwi to młodym ludziom znalezienie sposobu, aby w momencie krytycznym nie zostać samym. Te oraz wiele więcej umiejętności społecznych poznamy i przećwiczymy w trakcie naszych spotkań  na Treningach Umiejętności Społecznych.

Cele zajęć TUS

To zdobycie przez uczestników umiejętności niezbędnych do nawiązywania i utrzymywania relacji międzyludzkich oraz życiu w różnorodnym społeczeństwie:

  • Rozpoznawanie emocji swoich i innych w poszczególnych sytuacjach,
  • Zrozumienie pojęcia „złość” i jej wyrażania,
  • Uświadomienie istnienia granic między ludźmi,
  • Nauka stawiania swoich granic i szanowanie granic innych,
  • Poznanie sposobów reagowania na zaczepki i agresję innych wobec nas,
  • Poznanie znaczenia słowa „asertywność”,
  • Rozróżnianie zachowań agresywnych, asertywnych i uległych,
  • Nauka rozpoznawania sytuacji, w której powinniśmy prosić o pomoc, 
  • Zrozumienie pojęcia krytyka oraz informacja zwrotna, 
  • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie, 
  • Komplementowanie innych oraz reagowanie na komplementy,
  • Rozpoczynanie rozmowy z innymi ludźmi.

Dla kogo TUS?

Zajęcia TUS kierowany jest zarówno do dzieci jak i młodzieży.
Uczestnicy zostaną podzieleni na grupy wiekowe. dla których odpowiednio modyfikujemy program, biorąc pod uwagę umiejętności, zasoby dzieci i nastolatków.

Korzyści z Treningu Umiejętności Społecznych Uczestnik:

  • Dowie się jak dbać o swoje emocje i wyrażać je w sposób akceptowany przez społeczeństwo,
  • Wypracuje rozpoznawanie emocji innych ludzi,
  • Dowie się radzić sobie ze złością w sposób bezpieczny dla niego i jego otoczenia,
  • Zrozumie pojęcie „złość”, 
  • Nauczy się stawiać granice oraz przestrzegać granice innych osób,
  • Pozna sposoby reagowania na zaczepki/agresję innych,
  • Zrozumie różnicę między zachowaniami agresywnymi, asertywnymi uległymi,
  • Nauczy się prosić inne osoby o pomoc w sytuacji kiedy jej potrzebuje,
  • Nauczy się wybierać osoby, które mogłyby udzielić nam pomocy,
  • Zrozumie pojęcie „krytyka”, 
  • Wypracuje sposoby reagowania na krytykę ze strony innych,
  • Dowie się w jaki sposób wyrażać komunikat zawierający krytykę,
  • Pozna i zrozumie pojęcie „współpraca”,
  • Nauczy się osiągać porozumienie w grupie,
  • Zdobędzie umiejętność komplementowania/chwalenia innych osób,
  • Pozna sposoby reagowania na otrzymane komplementy,
  • Wypracuje „schemat” rozpoczynania rozmowy z rówieśnikiem jak i z osobą dorosłą.

Zapraszam do kontaktu :)

Nasz serwis internetowy używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych i funkcjonalnych. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź naszą politykę prywatności.

Akceptuję