Trening umiejętności społecznych
Rybnik
Trening Umiejętności Społecznych (TUS) to forma terapii realizowana w grupie rówieśniczej. Dzieci, uczą się jak budować satysfakcjonujące relacje z innymi, jakie zachowania są społecznie akceptowalne, a jakie nie, jakich granic nie należy przekraczać, uczą się odczytywać i nazywać emocje, gesty i mowę ciała.
Umiejętności te ćwiczone są podczas zabaw i gier, a przede wszystkim dzięki tworzeniu przez terapeutów sytuacji społecznych umożliwiających przełamania błędnych schematów i sposobów reagowania.
W Treningu Umiejętności Społecznych pomagamy w takich problemach jak:
- w problemach kontroli emocji i zachowań , zmiana zachowań niepożądanych na akceptowane w społeczeństwie,
- trudnościach z koncentracją, pamięcią i uczeniem się, dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią,
- ADHD, ADD, zespołem Aspergera,
- trudnościach w budowaniu satysfakcjonujących relacji społecznych, nieśmiałość, wycofanie , lęk przed rówieśnikami , dorosłymi,
- kłopoty i zaburzenia psychosomatyczne i nerwicowe
Podczas zajęć Treningu Umiejetności Społecznych nauczymy się również wyrażać różnego typu emocje w sposób, który jest bezpieczny, niekrzywdzący dla dziecka i jego otoczenia. Jednym z bardzo ważnych aspektów naszego funkcjonowania w społeczeństwie jest stawianie granic oraz przestrzeganie granic drugiego człowieka, co również zostanie poruszone w trakcie Treningu Umiejętności Społecznych.
Bardzo ważną umiejętnością jest reagowanie na agresję innych wobec nas oraz na ich zaczepki w taki sposób, aby nie potęgować negatywnego zachowania, z czym bardzo duża część społeczeństwa ma problem. Podobnie jeśli chodzi o asertywność, zdarza się, że zachowania asertywne nie zawsze są postrzegane przychylnym okiem przez osoby z naszego otoczenia. Dlatego też bardzo ważne jest uświadomienie dzieciom, że mają całkowite prawo, aby zachowywać się w taki właśnie sposób, jeżeli nie mają na daną czynność ochoty.
W naszym życiu zdarzają się sytuacje kiedy potrzebujemy pomocy innych ludzi, ponieważ nikt z nas nie jest całkowicie samowystarczalny. W związku z tym poruszymy temat proszenia innych o pomoc. Ułatwi to młodym ludziom znalezienie sposobu, aby w momencie krytycznym nie zostać samym. Te oraz wiele więcej umiejętności społecznych poznamy i przećwiczymy w trakcie naszych spotkań na Treningach Umiejętności Społecznych.
Cele zajęć TUS
To zdobycie przez uczestników umiejętności niezbędnych do nawiązywania i utrzymywania relacji międzyludzkich oraz życiu w różnorodnym społeczeństwie:
- Rozpoznawanie emocji swoich i innych w poszczególnych sytuacjach,
- Zrozumienie pojęcia „złość” i jej wyrażania,
- Uświadomienie istnienia granic między ludźmi,
- Nauka stawiania swoich granic i szanowanie granic innych,
- Poznanie sposobów reagowania na zaczepki i agresję innych wobec nas,
- Poznanie znaczenia słowa „asertywność”,
- Rozróżnianie zachowań agresywnych, asertywnych i uległych,
- Nauka rozpoznawania sytuacji, w której powinniśmy prosić o pomoc,
- Zrozumienie pojęcia krytyka oraz informacja zwrotna,
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,
- Komplementowanie innych oraz reagowanie na komplementy,
- Rozpoczynanie rozmowy z innymi ludźmi.
Dla kogo TUS?
Zajęcia TUS kierowany jest zarówno do dzieci jak i młodzieży.
Uczestnicy zostaną podzieleni na grupy wiekowe. dla których odpowiednio modyfikujemy program, biorąc pod uwagę umiejętności, zasoby dzieci i nastolatków.
Korzyści z Treningu Umiejętności Społecznych Uczestnik:
- Dowie się jak dbać o swoje emocje i wyrażać je w sposób akceptowany przez społeczeństwo,
- Wypracuje rozpoznawanie emocji innych ludzi,
- Dowie się radzić sobie ze złością w sposób bezpieczny dla niego i jego otoczenia,
- Zrozumie pojęcie „złość”,
- Nauczy się stawiać granice oraz przestrzegać granice innych osób,
- Pozna sposoby reagowania na zaczepki/agresję innych,
- Zrozumie różnicę między zachowaniami agresywnymi, asertywnymi uległymi,
- Nauczy się prosić inne osoby o pomoc w sytuacji kiedy jej potrzebuje,
- Nauczy się wybierać osoby, które mogłyby udzielić nam pomocy,
- Zrozumie pojęcie „krytyka”,
- Wypracuje sposoby reagowania na krytykę ze strony innych,
- Dowie się w jaki sposób wyrażać komunikat zawierający krytykę,
- Pozna i zrozumie pojęcie „współpraca”,
- Nauczy się osiągać porozumienie w grupie,
- Zdobędzie umiejętność komplementowania/chwalenia innych osób,
- Pozna sposoby reagowania na otrzymane komplementy,
- Wypracuje „schemat” rozpoczynania rozmowy z rówieśnikiem jak i z osobą dorosłą.